Wednesday, September 8, 2010

FAKTA: Makanan dan Hikmahnya Dalam Islam (1)


Timun
Timun yang masak menghilangkan panas dan menggalakan pembuangan air kecil.Makan kurma bersama timun muda pula dapat menambahkan berat badan.
Telur
Khasiat telur yang paling baik boleh kita dapati daripada telur ayam (separuh masak atau masak ) bukan yang direbus sehingga keras.Putih telur berkesan untuk melegakan kulit yang melecur atau terbakar selain  ianya juga berkesan untuk menghilangkan parut pada kulit.
Halba
Nabi s.a.w pernah bersabda “ Jika umat ku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membelinya dan membayarnya dengan emas”. Antara khasiat hulbah ialah membantu pengaliran darah haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut(memulas).
Inai
Inai boleh digunakan untuk menghilangkan bekas calar-calar dan lebam pada badan.Inai juga sesuai digunakan untuk menghilangkan sakit kepala, sakit dalam kaki , sakit kuku dan mencantikkan rambut.Inai bersifat sangat panas & menerbitkan perasan cinta.Wangian yang terbaik ialah yang diperbuat dari bunga inai.
Terung
Terung hitam menyebabkan keluarnya hempedu.Kecenderungan benda ini mengeluarkan hempedu dapat diperbetulkan dengan dengan memakannya dengan daging.
Ikan
Khasiat ikan air tawar adalah lebih baik terutamanya ikan yg memakan tumbuhan bukan yang memakan lumpur atau benda2 seni di dalam air.
Bawang Putih
Bawang putih sangat berkesan digunakan untuk memanaskan badan selain itu juga bawang putih berkhasiat untuk membuang gas dalam badan dan menggalakan pengeluaran air mani.Minyak bawang putih juga boleh digunakan untuk merawat gigitan serangga.
Halia.
Halia disebut dalam Al-Quran (ayat 17, surah Al-Insan) firman Allah Taala yang bermaksud “Dan mereka dalam Syurga itu, diberi dari sejenis minuman dan campuranya dari zanjabil”.Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan.

Salad
Meskipun ianya sejuk ianya dianggap sayuran yang baik untuk dimakan.Ianya melembutkan tubuh yang keras dan membantu menyembuhkan penyakit gangguan mental.Salad melemahkan tenaga batin dan terlalu banyak memakannya juga melemahkan penglihatan.
Madu Lebah
Madu lebah mempunyai pelbagai khasiat yang sangat berguna kepada kita.Madu atau manisan lebah ini bila dicampurkan dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit.Sabda Nabi s.a.w, “Demi Allah yang aku dalam genggamannya, minumlah madu.Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni yang didalam rumahnya terdapat madu.Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya.Rasulullah sendiri mengamalkan meminun madu, dengan minum segelas air yang dicampurkan dengan madu setiap pagi ketika perut kosong.Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan.Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring) dan yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter).
Daging
Daging yang paling baik dimakan ialah daging kambing.Ianya bersifat panas dan lembap.Daging kambing yang paling baik ialah daging kambing jantan berumur satu hingga dua tahun.Kita juga digalakkan memakan daging secara bersederhana , tidak terlalu banyak dan tidak terlalu sedikit.
Buah Epal
Epal yang masam lebih sejuk daripada yang manis.Ianya juga boleh menguatkan organ hati.
Buah Pisang
Pisang boleh menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah.
Barli
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w pernah memberi sup barli kepada orang yang menghidap demam.
Sayur Asparagus
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak.
Biji Kopi
Sebagai ubat penyakit buang air besar berdarah, menghilangkan dahaga dan dikatakan mampu menimbulkan kebijaksanaan.

No comments:

Post a Comment