Wednesday, September 8, 2010

FAKTA: Makanan dan Hikmahnya Dalam Islam (2)


Biji Selasih
Selasih berkhasiat untuk menguatkan organ hati dan memudahkan untuk tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air.
Sayur Bunga Kobis
Sayuran ini sukar dihadam dan bahaya untuk penglihatan.
Mentega
Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan.Baik untuk seseorang yang mengidap sembelit.Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu adalah sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.
Sayur Lobak
Kegunaan lobak adalah untuk memanaskan badan.Ianya juga mampu untuk melancarkan aliran haid dan air kencing.
Roti
Roti yang baik adalah diperbuat daripada gandum yang baik dan dimasak dalam pembakar roti yang bulat.Roti itu dibiarkan sejuk dan dimakan , jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya.Roti yang mempunyai serat gandum adalah yang pling mudah untuk dicernakan.Nabi s.a.w pernah bersabda “Jangan potong roti dengan pisau , hormatilah roti itu dengan memotongnya menggunakan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”.
Biji hitam
Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w pernah bersabda “Jadilah seperti biji Habb al sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati”.Hab al sauda juga dipercayai mampu menghapuskan angin dalam usus dan demam.Ianya juga baik untuk merawat ‘Leukoderma’ dan membuka saluran urat yg halus disamping sangat berguna untuk menghilangkan penyakit selsema.
Jintan Manis
Jintan Manis sangat berkhasiat untuk melegakan sakit dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu, membuang gas di dalam usus dan jintan manis dalam bentuk serbuk sesuai digunakan untuk menguatkan pandangan mata dengan menyapunya disekeliling mata.
Kulit kayu Manis
Kulit kayu manis merupakan pemanas badan.Minyaknya sebagai penawar untuk menghapuskan rasa tidak hadam.Ianya merupakan campuran(rempah ratus) yang digunakan dalam resepi masakan hamper tiga suku penduduk dunia.
Ayam
Ayam memudahkan penghadaman,membetulkan imbangan badan, baik untuk badan serta mencantikkan rupa paras.Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan daging ayam yang terbaik ialah dari ayam betina yang tidak bertelur.
Limau/Lemon
Rasulullah  s.a.w pernah bersabda, “ Limau ini seperti mukmin, bagus dirasa & dihidu”. Liamu menguatkan organ hati & menjauhkan kesedihan & bintik-bintik pada kulit, menghapuskan kelaparan serta melambatkan pengaliran dlm hempedu.
Jintan putih
Jintan Putih khasiatnya untuk memanaskan badan.Jintan Putih yang direndam didalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas.
Tamar/Kurma
Nabi s.a.w pernah bersabda, “Rumah yang tiada tamar atau kurma didalamnya adalah rumah yang tak bermakanan”.Bagi menghilangkan parut yang tidak diingini, kurma hendaklah dimakan bersama2 dengan badam.

No comments:

Post a Comment