Kronologi tragedi bas ekspres di Malaysia sejak 2006
● 30 Julai 2006: 11 orang maut dan 35 luka-luka ketika sebuah bas pelancongan terbalik dan jatuh ke longkang di KM160.8, Utara-Selatan Expressway dekat Jawi, Nibong Tebal, Penang.
● 2 Mac 2007: Dua orang terbunuh dan 18 cedera ketika sebuah bas yang membawa ahli UMNO Maran Division terlibat dalam kemalangan di KM89.7, Utara-Selatan Expressway dekat Gurun, Kedah.
● 9 Mac 2007: Enam orang terbunuh dan 20 luka-luka ketika sebuah bas ekspres tergelincir ke dalam jurang di KM254, Utara-Selatan Expressway, dekat Perak Sg rehat dan tempat rekreasi.
● 13 Ogos 2007: 20 orang maut di KM229, Utara-Selatan di Bukit Gantang Expressway, Taiping, Perak. Hal ini dianggap sebagai kemalangan bas terburuk menyatakan bangsa dalam sejarah.
● 7 Disember 2008: 10 penumpang bas ekspres, Super Nice Grassland, tewas ketika bus mereka tergelincir dan terbalik di KM146.5, Utara-Selatan Expressway dekat Pagoh, Johor.
● April 14, 2009: Enam orang maut, termasuk pemandu bas dalam kemalangan yang melibatkan bas ekspres double-decker di KM443, Utara-Selatan Expressway berhampiran Rawang, Selangor.
● 26 Disember 2009: 10 maut dan dua luka-luka ketika sebuah bas double-decker, Sani Express, melanggar sekatan jalan (jalan penghalang) di kKM272.8, Utara-Selatan Expressway berhampiran Tol Jelapang Plaza, dekat Ipoh, Perak.
● 10 October 2010: 13 maut berpuluh cedera Delima Ekspress
Jika dilihat kesemua kemalangan besar ini berlaku di Lebuhraya sekitar Malaysia.... Adakah lebuhraya dinegara kita tidak cukup selamat untuk digunakan? atau pemandu yang sebenarnya patut disalahkan....
Pada pandangan saya sudah masanya kita semua dan pihak kerajaan memikirkan satu tindakan yang paling berkesan dalam mengelakan kemalangan seperti ini berulang kembali.Mana satu jika terus dibiarkan suatu hari nanti nyawa kita atau nyawa org yang kita sayangi pulak menjadi mangsa.... siapa yang tahukan..... Berhati2lah dijalan raya....
No comments:
Post a Comment